ایلیا حساب > ارائه خدمات > خدمات حسابرسی

 

خدمات حسابرسی

حسابرسی:

هر شرکتی طبق قوانین و اصول حسابداری گزارش دهد قابل درک است. تاریخ دقیق تولد حسابداری و حسابرسی مشخص نیست.هم زمان با گزارشگری مالی نگرانی بین گزارش دهندگان وجود دارد که مبادا اطلاعات غلط باشد. در این زمان بود که به فکره شخص بی طرفی افتادند که تا اطلاعات مالی را گزارش نماید به نام Auditor  کسی است که بین user و Sublayer استفاده کنندگان صورت های مالی و ارائه کنندگان صورت های مالی قرار میگیرد.با گسترش و تکامل حسابداری ، حسابرسی نیز تکامل یافت . در قدیم حجم عملیات واحد تجاری کوچک بود پس بازرسان تمام عملیات را بازرسی میکردند پس بازرسان تمام عملیات را بازرسی میکردند پس حسابرسان قدیمی ۱۰۰% عملیات را رسیدگی میکردند و لذا اظهار نظرشان قطعی بود .هم چنین بازرسان عموما برای کشف تقلب وارد بازار تجاری میشدند .با افزایش حد واحدهای تجاری مالک از حساب ها بیرون امد و مدیران خود را گماشت که واحد تجاری را اداره کنند.حال ، مالک از مدیران گزارش می خواهد.

لذا مالک تبدیل شد به استفاده کننده ی اصلی از صورتهای مالی و در این میان مالک نیاز داشت به افراد معتمد که ایا حسابهای ارائه شده صحیح است یا خیر که نیاز به حسابرس شد همیشه هزینه حسابرسی باید کم تر از سود ان باشد .

با توسعه ی کارخانه ها زمانی که هزینه های حسابرسی رو به افزایش یافت کم کم مالکین کمتر از حسابرس ها استفاده می کردند .ت اینکه علم امار به کمک حسابرس احد ونیاز به حسابرس مسلم کرده که از طریق نمونه گیری کار حسابرسی را انجام دهند که در نهایت معادله ی Cost< Benefit  برقرار شد یعنی دوباره حسابرسی توجیه پیدا کرد –پس حسابرس جدید حصوصیات زیر را داشت .

۱-حسابرس مدرن نمونه ای رسیدگی میکند اما حسابرس قدیم صد در صد رسیدگی میکرده

۲-حسابرس در روش نمونه ای نمی تواند صد در صد نظر دهد پس تلویحی اظهار نظر میکند.

۳-حسابرس مدرن برای کشف تقلب نمی رود بلکه برای اعتبار به صورت های مالی وارد واحد تجاری می شود. حسابرس باید پولی در واحد تجاری برای خود داشته باشد که افراد فکر نکنند حسابرس برای کشف تقلب و مچ گیری امده است .بلکه برا اعتباردهی به صورتهای مالی وارد سیستم مالی واحد تجاری شده است.

استانداردهای حسابرسی: ( ده فرمان حسابرسی)

برای انکه یک نفر حسابرس داشته باشد باید چه خصوصیاتی داشته باشد و چگونه عملیات حسابرسی را انجام دهد و چگونه گزارش دهد.

استاندارد های حسابرسی:

الف: استاندارد های عمومی :

۱-دانش و تجربه

۲-استقلال

۳-مراقبتهای حرفه ای

ب:استانداردهای مالی:

۱-برنامه ریزی

۲-بررسی و ارزیابی کنترل داخلی

۳-جمع اوری اسناد و مدارک و شواهد به عنوان پشتوانه ای جهت گزارشگری

ج: استانداردهای گزارشگری:

۱-کنترل ثبات رویه

۲-کنترل افشاء

۳-اظهار نظر

 

 

استقلال: وابستگی نداشتن به صاحب کار (دوست و فامیل نبودن وابستگی مالی نداشتن و همچنین استقلال از مدیران شرکت که در مدیریت نقش دارن.

مراقبت حرفه ای : یعنی در تمام مراحل حسابرسی مراقب باشیم که حرفان دیگر اجرا شود.

برنامه ریزی: برای انجام هر کاری برنامه ریزی لازم است و هر جا از برنامه داریم خارج میشویم باید طرد بشویم.

جمع اوری اسناد و….  برای اینکار باد شواهد کافی جمع اوری شود اگر نه نمره کنترل کیفیت پایین و در نهایت از حسابرسی دور می ماند.

کنترل رعایت اصول حسابداری :صاحب کار باید در تنظیم صورت های مالی اصول حسابداری را رعایت کند صورتهای مالی را صاحب کار تنظیم و حسابرس کنترل میکند که ایا در صورتهای مالی اصول حسابداری رعایت شده یا نه .

اگر در پارسال fifo  به کار رفت و امسال میانگین حسابرس ثبات رویه را کنترل میکند که ایا اجرا یا اعمال شده است یا خیراگر ثبات رویه اعمال شده باید افشاء شده باشد.

 

تغییر روش مقبول:

۱-اولین شرط تغییرروش این است که حسابرس را قانع کنیم این تغییر روش لازم است اگر اینکار انجام بشود و حسابرس متقاعد نگردد خلاف اصول حسابداری صورت گرفته است.

۲-اثرات انباشته تغییر روش را محاسبه کنیم.

۳-در حسابها شرکت باید مراتب را ثبت کند.

۴- در یادداشت های همراه صورت های مالی  به صورت تمام و کمال افشاء نماید از جمله ی اصول اصل رعایت یکنواختی است اگر سود پارسال ۱۰۰ ریال و سود امسال ۱۸۰ ریال باشد خیلی سریع حسابرس به این فکر میکند که ایا تغییر روش از جانب شرکت صورت گرفته یا خیر

کنترل افشاء: حسابرس از شرکت میخواهد که ایا در تمام مراحل افشاء کامل صورت گرفته یا خیر و حسابرس است که افشاء  ایجاد شده صورتهای مالی توسط شرکت را می سنجد .افشاء اضافی به همان اندازه بد است که افشاء کم نادرست است.

اظهارنظر: ۴ نوع اظهارنظر داریم ، حسابرس در حین حسابرسی خود با مشکلاتی روبه رو می شود مشکلات را حسابرس باید با مدیریت مطرح کند هیچ وقت موافق ایین رفتار حرفه ای نیست که حسابرس مطالب موجود و مشکلات را با مدیریت مطرح نکند و در گزارش حسابرسی مطرح میشود و حسابرس باید ان را مطرح کند تحت ۳ عنوان است.

 

درج اهمیت –انواع مشکلات حسابرسیمهم نیستمهم استخیلی مهم است(اساسی)

عدم توافق (عدم رعایت اصول حسابداری)

مقبول

مشروط

مردود

محدودیت

مقبول

مشروط

عدم اظهار نظر

ابهاممقبولمشروط

عدم اضهار نظر

 

 

مطالب مرتبط با حسابداری مالی مالیاتی حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی اظهارنامه تحریر دفاتر

instagram – twitter – pinterest – linkedin – google – facebook – tumblr